U-Track logo
U-Track logo

Lange afstand

 
Met de lange afstanden (LA) bedoelen we afstanden van 5 kilometer en meer. De LA-groep bestaat uit zowel recreatieve als wedstrijdgerichte lopers in de brede leeftijdsgroep van 18 tot 60+. De wedstrijdgerichte lopers bereiden zich door het volgen van een loopschema voor op het lopen van wegwedstrijden – en soms een vijf kilometer baanwedstrijd. Ook de meeste recreanten doen enkele malen per jaar mee aan een groot loopevenement zoals de Utrecht marathon of de Zeven Heuvelenloop in Nijmegen.

Baantrainingen

Voor deze groep zijn er wekelijks twee mogelijkheden voor een baantraining: maandag- en donderdagavond van 19:00 uur tot uiterlijk 21:00 uur, beide malen op atletiekbaan Maarschalkerweerd. Een baantraining ziet er standaard zo uit: na inlopen is er een warming-up met meestal ook wat rompoefeningen. Dit gebeurt in een vrije grote groep. Vervolgens is er een blok met loopscholing, krachtoefeningen, of speelse loopvormen. Dan volgt, om ongeveer 19:50 uur, een intervaltraining op de baan met kleine groepjes van atleten die hetzelfde tempo lopen. Bij die intervaltrainingen geven de trainers adviezen over je looptechniek. De trainingen worden momenteel geleid door een viertal trainers, Henk Klok en José van Dam op maandag, Nico Landman en Jaap van der Sijs op donderdagavond.

Weg en bos

Omdat voor velen twee intervaltrainingen per week geen optimale trainingsopbouw oplevert, is er ook altijd een groep die na de warming-up de baan verlaat voor een duurloop op de weg (winter) of het bos (zomer).

Op zaterdagmorgen is er voor de lange afstandlopers een trainingsmogelijkheid in het bos: start om 10:30 uur in Amelisweerd (hele jaar, trainers afwisselend: Nico Landman, José van Dam en een roulerende vrijwilliger), vertrek vanaf atletiekbaan Maarschalkerweerd.

Tenslotte worden er in de winter een reeks heuveltrainingen verzorgd door trainer Jaap van der Sijs.

Eigen loopprogramma: alleen of samen?

Vele lange afstandslopers zullen naast deze georganiseerde trainingen zelf nog een of meer keren per week willen lopen. Als je wilt, kun je daarvoor loopschema’s krijgen, en begeleid worden door één van de trainers. Op donderdag zijn de trainers daarvoor beschikbaar na afloop van de training, in de kantine. Ook kun je natuurlijk op de trainingen afspraken maken voor gezamenlijke loopavonturen. De trainingen van U-Track zijn er óók om loopvrienden tegen te komen, met wie je vervolgens verder sportieve plannen kunt maken.